Aktualności

Nie trać czujności przed oszustami!

Data publikacji 30.06.2020

Pomimo ciągle trwającej kompani informacyjnej oraz współpracy z mediami nadal zdarzają się sytuacje, kiedy seniorzy dają wiarę oszustom. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych z nieznanymi osobami. Wczoraj, kolejny raz odnotowaliśmy przypadki, kiedy to oszuści podając się za funkcjonariuszy czy członków rodziny próbowali pozbawić osoby starsze oszczędności. Niestety 77 –letni kielczanin uwierzył oszustom i przekazał im łącznie 45 000 złotych.

Wczoraj do mieszkańca Kielc zadzwonił nieznany mężczyzna. Rozmówca przedstawił się 77- latkowi jako funkcjonariusz Policji i opowiedział historię o zagrożonych kontach bankowych. Podczas rozmowy senior poinformował rzekomego policjanta o posiadanych środkach. Oszust, aby uwiarygodnić całą historię polecił kielczaninowi zadzwonić na podany numer do komendy. Niestety senior wybrał numer, bez odkładania słuchawki, co nie spowodowało przerwania połączenia. 77- latek zgodnie z instrukcjami wyszedł z mieszkania, gdzie już czekał na niego kolejny „śledczy”, który przekazał staruszkowi telefon komórkowy i towarzyszył mu w drodze do banku. W pierwszej placówce kielczanin wypłacił 15 000 zł i przekazał je po wyjściu z budynku nieznajomemu mężczyźnie. Niestety, na tym nie koniec. Senior nadal odbierał przekazany mu telefon komórkowy i w kolejnym banku wypłacił dwukrotnie łącznie 30 000 złotych, które również dwukrotnie przekazał nieznajomemu. Wszystko trwało blisko 3 godziny, a 77- latek w żadnym momencie nie próbował zweryfikować całej historii u znanej osoby. Dopiero po przekazaniu pieniędzy skontaktował się z córką, której opowiedział o całej historii i zagrożonymi pieniędzmi. Wówczas zrozumiał, że został oszukany.

Policjanci po raz kolejny przypominają:

- prawdziwi stróże prawa nigdy nie proszą o przekazanie gotówki czy danych do logowania

- nie pytają o posiadane pieniądze przez telefon

- w przypadku każdej podejrzanej rozmowy z nieznajomym, należy niezwłocznie rozłączyć się (odłożyć słuchawkę) i zadzwonić na numer alarmowy 112

- w przypadku, gdy już przelaliśmy pieniądze albo podaliśmy dane do logowania, trzeba jak najszybciej skontaktować się z Policją oraz bankiem. Szybka reakcja daje bowiem szansę na zablokowanie lub cofnięcie transakcji!

Opr. KM

Źródło: KMP w Kielcach

Powrót na górę strony